24  مارس 2023- مطالعه جدیدی که توسط دکتر لیلا ستایش و تیمش در دانشگاه Nebraska-Lincoln در ایالات متحده انجام شد، نشان می دهد که بزرگسالان از مصرف مکمل آملا به دلیل تاثیر آن بر نشانگرهای متابولیکی سود می برند.

یافته های این مطالعه درDiabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews  منتشر شد.

گیاه آمله یا آملا (Emblica Officinalis) ، میوه ای سبز رنگ و ریز است که شباهتی از ترکیب آلو و انگور دارد که در جنگلهای هندوستان و نیز در نواحی سیستان و بلوچستان ایران می ‌روید. میوه ، پودر و روغن آمله یا آملا که به انگور هندی نیز مشهور است یکی از مهمترین مواد در طب ایورودا ، طب سنتی ۳۰۰۰ساله ی هند است. این گیاه به دلیل ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، کاهش قند خون و کاهش چربی خون استفاده می شود. متأسفانه، در حال حاضر شواهد کمی در مورد تاثیر این مکمل در پیشگیری و درمان اختلالات متابولیک مرتبط با بیماری های مزمن، وجود دارد. در نتیجه، این مطالعه به منظور بررسی اثرات آملا بر پروفایل لیپیدی، گلوکز و پروتئین واکنش‌گر C و در نتیجه درمان بیماری‌های مزمن انجام شد.

هدف از این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز بررسی اثرات مکمل آملا بر پروفایل لیپیدی، گلوکز و CRP یا پروتئین واکنش‌گرC ، در بزرگسالان بود. یک جستجوی جامع از همه کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل‌ شده ی موجود (RCT) در پایگاه‌های داده مانند ISI Web of Science، Scopus،PubMed  وEmbase (از دسامبر 2022) انجام شد. برای محاسبه اختلاف میانگین (MD) هر اثر از مدل اثرات تصادفی استفاده شد. یک مدل اثرات تصادفی نیز برای ایجاد تفاوت میانگین وزنی (WMD) و فاصله اطمینان 95٪ (CIs) استفاده شد. در کل پنج RTC در این متاآنالیز گنجانده شد.

یافته های این متآنالیز، کاهش قابل توجهی را درCRP ، گلوکز خون ناشتا، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL-c) ، کلسترول تامو تری گلیسیرید سرم (TG) و افزایش قابل توجهی را در کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالاپس از دریافت مکمل آملا نشان داد.برای تجزیه و تحلیل زیر گروهی، از غلظت پایه شاخص های بیوشیمیایی استفاده شد.

محققان نتیجه گیری کردند که مصرف مکمل آملا نشانگرهای زیستی سندرم متابولیک را در بزرگسالان بهبود می بخشد، اما از آنجایی که افراد مورد بررسی معمولا در محدوده سنی 40 تا 58 سال بوده و میانگین شاخص توده ی بدنی آنها 25.5 بود و همچنین به دلیل کوتاه بودن زمان مداخلات- بین 3 تا 12 هفته - تحقیقات بیشتری برای حمایت و گسترش نتیجه گیری های انجام شده در این مقاله ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/amla-supplementation-improves-various-parameters-of-metabolic-syndrome-108840